Coaching als middel tot al je doelen

Matthias coach

“Jullie geven bijlessen zeker hé?” “Ik ben op zoek naar leiderschapstraining, organiseren jullie zo’n lessen?” “Kan ik bij jullie een lezing over dyslexie volgen?”

Dit is maar een greep uit de soorten vragen die we krijgen over wat we nu precies doen. En hoewel al deze vragen in principe waar zijn, ligt de realiteit van wat we doen gevoelig anders: we geven niet zomaar bijlessen, we geven studiecoaching. We organiseren geen lessen over leiderschapstraining, we geven businesscoaching met focus op leiderschap. Toch zal je die termen op onze website ook tegenkomen. Hier hebben we een goede reden voor. Matthias, onze teamleider legt het even uit:

“Coaching is een beladen term die vaak heel wat losmaakt bij mensen. Sommigen zien het als iets zachts, iets vrijblijvends, iets vaags. Daarom gebruiken we die term niet steeds in al onze communicatie. Ook is niet alles wat we doen puur coaching, maar de basisprincipes die er voor zorgen dat coaching zo een krachtige methode is, nemen we steeds mee in elk verhaal”

Wat is jouw ervaring met coaching?
Vandaag gebruik ik coaching voornamelijk vanuit mijn rol als teamleider. Vaak ben ik hier de coach die geen expert is in het onderwerp dat wordt behandeld of waar er groei nodig is. En toch is mijn inbreng niet waardeloos! Een goede vraagstelling om zo tot nieuwe inzichten te komen is vaak heel waardevol.

Maar eigenlijk ben ik al met héél veel verschillende soorten coaching in aanraking gekomen. In het begin was het vooral studiecoaching, waarbij ik vooral studenten help met het nadenken over hun eigen manier van werken en hoe ze beter kunnen functioneren, en vakspecifieke coaching, waarbij ik ze hielp met het aanpakken van een vak. Dit is helemaal anders dan bijles of leren leren. Dankzij coaching buigen we bepaalde misvattingen van de leerling over zichzelf en de relatie tot studeren gemakkelijker om. Hier startte ik wel vanuit de rol als expert, wat andere uitdagingen met zich meebrengt.

Bij businesscoaching is het altijd een beetje een mix van beide: bijvoorbeeld bij een coaching over assertiviteit ben ik expert op vlak van communicatie, maar niet als het gaat over de context waarin de coachee zich bevindt. Dit zorgt voor een interessante mix van beide soorten coaching.

Waarom denk jij dat coaching zo breed inzetbaar is?
Omdat je bij coaching enorm veel aandacht moet hebben voor alle aspecten van iets. Een persoon is nooit altijd onderdanig. Dus is het belangrijk om te exploreren welke contexten er voor zorgen dat die persoon niet durft assertief te zijn. Vaak kom je zo heel wat meer tegen dan enkel die persoon: je krijgt te maken met machtsverhoudingen, met procedures, met gebrekkige of juist een overmaat aan kennis. Dat zorgt ervoor dat elke oplossing die via coaching komt er een is die op maat van de coachee is.

Maar daar stopt het niet: eens een bepaalde oplossing is geformuleerd, helpt coaching bij de implementatie van die oplossing. Zo kan je een leerling tonen hoe je een leeg schema maakt, maar is elk schema een situatie op zich die de leerling moet leren interpreteren. Dat maakt het zo toepasbaar.

Kortweg, coaching is altijd een manier om je doelen te behalen en het zijn net die doelen én de persoon áchter de doelen, die coaching zo op maat maken van een coachee. Welk doel wil jij behalen? Laat je coachen en laat je doelen niet alleen nog een droom of toekomstmuziek zijn. Neem contact op via 056 29 80 70 of info@re-mind.be. Tot binnenkort!