Recente cijfers uit het TIMSS-onderzoek zijn alarmerend: de prestaties van Vlaamse leerlingen in wiskunde en wetenschappen blijven dalen. Waar we in 2015 nog tot de Europese top behoorden, zijn we nu de sterkste daler. Vlaams minister voor Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) wil dringend ingrijpen, dat staat te lezen in een nieuwsartikel van Het Nieuwsblad.
Wat tonen de cijfers?
Vlaamse leerlingen uit het vierde leerjaar scoren nu gemiddeld 521 punten voor wiskunde, wat ons internationaal op de 24ste plaats brengt. Dat is vergelijkbaar met landen als Duitsland en Denemarken, maar ver achter toplanden zoals Litouwen en Engeland. Nog zorgwekkender is de situatie voor wetenschappen, waar Vlaanderen met 488 punten zelfs onder het internationale gemiddelde (494) scoort.
Deze slechte resultaten zijn ook merkbaaar in het aantal toppresteerders. Zo presteert slechts 2 % van de leerlingen uitzonderlijk goed voor wetenschappen, terwijl 12 % het basisniveau niet haalt. Ook dat is een forse stijging. Voor wiskunde ging dat van 1 % naar 5 %.
Waarom zakken we weg?
Volgens experts ontbreekt het aan een stevige basis in de kernvakken. Dit wordt verergerd door het gebruik van een verouderde leerplan en een gebrek aan focus op wiskunde, wetenschappen en Nederlands in het curriculum. Minister Demir pleit daarom voor strengere minimumdoelen in het kleuter- en basisonderwijs en hervormingen in de lerarenopleiding.
De rol van Re-Mind: gerichte ondersteuning voor betere resultaten
Bij Re-Mind geloven we dat elke leerling het potentieel heeft om te slagen, ongeacht de uitdagingen. De huidige daling in leerprestaties bevestigt het belang van extra ondersteuning en gerichte begeleiding. Hier is hoe wij kunnen helpen:
1. Individuele studiecoaching
Sommige leerlingen worstelen met wiskunde of wetenschappen omdat de basisvaardigheden niet voldoende werden aangeleerd. Onze coaches bieden op maat gemaakte begeleiding, aangepast aan het niveau van de leerling. Op die manier helpen we de fundamentele kennis versterken en bouwen we zo meer vertrouwen in moeilijke vakken op.
2. Strategieën voor effectief leren
Veel leerlingen weten niet hoe ze een vak als wiskunde of wetenschappen moeten aanpakken. Onze coaching richt zich op het aanleren van slimme studiemethodes, zoals gestructureerd samenvatten, oefenen via herkenbare voorbeelden en gericht werken aan moeilijkheden.
3. Extra aandacht voor STEM-vaardigheden
Met de focus van minister Demir op STEM is het belangrijk dat leerlingen niet alleen de basis van wiskunde en wetenschappen beheersen, maar ook leren hoe deze vakken verbonden zijn aan technologie en innovatie. Onze coaches maken die link tastbaar en begrijpelijk.
Samen werken we aan de toekomst
De dalende resultaten in Vlaanderen vormen een uitdaging die we niet mogen negeren. Door in te zetten op extra ondersteuning en slimme studiemethodes, kunnen we leerlingen helpen hun volle potentieel te bereiken. Bij Re-Mind werken we dagelijks met leerlingen en hun ouders om het beste uit hun schooltijd te halen, zelfs in vakken die een struikelblok lijken.
Wil je meer weten over hoe we jouw kind kunnen helpen in wiskunde en wetenschappen? Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek onze persoonlijke aanpak. Samen zorgen we voor een stevigere basis én betere resultaten!