Employer branding, waarom je er best vandaag nog in investeert

Happy personeel

Blijven jouw vacatures openstaan, heb je moeite met je medewerkers tevreden te houden of weet je niet waarom ze je bedrijf verlaten. Dan is het hoog tijd om aan jouw employer branding te werken.

Wat is employer branding?

Employer branding gaat verder dan een goede wervingssite of een zuivere recruitmentcampagne. Hierbij ligt de focus niet alleen op het aantrekken van nieuw talent, maar ook op het creëren van een aantrekkelijke werkplek voor je huidige werknemers. Het betrekken en behouden van je huidige medewerkers leidt dan ook tot een beter werkgeversimago.

Waarom investeren in employer branding

Maak van jouw huidige werknemers ambassadeurs. Als jij je medewerkers waardeert, zullen zij hetzelfde doen voor jouw bedrijf. Een gelukkige werknemer blijft bij je onderneming en zorgt daarbij voor een goede mond-tot-mondreclame. Door je te profileren als goede werkgever trek je gemakkelijker nieuwe profielen aan. Daarnaast is er ook nauwelijks verloop in je organisatie wat aangeeft dat je een betrouwbare werkgever bent.

Hoe zorg ik dat mijn vacatures aantrekkelijker worden?

Start met je te differentiëren van je concurrenten, met andere woorden wat is jouw employer value proposition. Profileer jezelf als een aantrekkelijke werkgever en geef het een menselijk gezicht.

Hoe word ik een aantrekkelijke werkgever?

Breng jouw employer journey in kaart door gebruik te maken van onderstaande 4 pijlers:

👉         Verloning & voorwaarden

Loon kan een reden zijn om het bedrijf te verlaten. Bekijk dan zeker en vast met je medewerker welke alternatieven jij kan aanbieden. Zo kan je bijvoorbeeld een auto of tankkaart aanreiken in plaats van een loonsopslag via het brutoloon.

👉         Groeien & ontwikkeling

Bied starters in je onderneming voldoende groeikansen en ontwikkeling aan. Zo laat je weten dat je in hen wil investeren.

👉         Leiderschap, bedrijfscultuur en welzijn

Draag zorg voor je medewerkers en creëer een toffe bedrijfscultuur. Zo kan je je medewerkers hun planning laten kiezen, werken met duurzaam materiaal en/of een goeie werk-privé balans creëren.

👉         Visie & purpose

Maak aan je werknemers duidelijk welke toegevoegde waarde zij bieden aan je bedrijf en het product.

Geïnteresseerd hoe jouw openstaande vacatures kunnen worden ingevuld? Toegewijd om van jouw medewerkers ambassadeurs te maken? Bereid om jouw employer journey in kaart te brengen?

We helpen je graag via advies en opleiding! Mail ons via marie@re-mind.be of bel naar 056 29 80 70.