Onderwijsondersteuners, dit zijn dé voornemens voor jou

Coachen

Er zijn twee soorten mensen als het op goede voornemens aankomt: mensen die ze opmaken in september en mensen die ze opmaken in januari. Nochtans zouden beiden beter van elkaar leren, want meerdere keren per jaar je goede voornemens herbekijken is zeker geen slecht idee. Is september aan je voorbij gegaan zonder voornemens? Geen paniek – wij hebben inspiratie voor jou.

Leer genieten van je leerlingen/studenten

Soms zitten we zo gefocust op onze doelstellingen of op de hindernissen die leerlingen nog moeten nemen dat we geen tijd hebben of nemen om de persoontjes die ze zijn te appreciëren. Het tegendraads gedrag kan ons het bloed van onder de nagels halen, maar als we de persoon achter het gedrag zien, dan zijn er ongetwijfeld positieve dingen op te merken. Humor is hier een sterk wapen, maar als dat niet je stijl is, probeer dan het positieve van het gedrag op te merken.

Een échte connectie met je leerlingen maken is een van de meest efficiënte manieren om een sterke leeromgeving te maken. Leren gebeurd het beste in een veilige omgeving waar iedereen zich erkend voelt.

Genieten van je studenten betekent niet dat je geen grenzen mag stellen. Het draait eerder rond het gedrag van de leerling vergeven. Ze zijn aan het leren, zowel op inhoudelijk als op sociaal vlak. Als wij als lesgevers of onderwijszorgverleners hen kunnen tonen dat vergeving werkt, dan kan dat iedereen alleen maar ten goede komen.

Leer hoe een leerstoornis voelt

Om beter om te kunnen met het gedrag van leerlingen, is het een enorme meerwaarde om te beleven hoe het voelt om een tekst te moeten lezen alsof je dyslexie hebt, een opdracht uit te voeren als iemand met autisme of je te focussen wanneer je concentratiestoornissen hebt. Collega Mathijs maakte voor elke leerstoornis een beleefworkshop, zodat jij kan voelen hoe het voor jouw leerlingen is om naar school te gaan. Vanaf april komt de kalender online!

Leer het niet persoonlijk te nemen

Je steekt heel veel van jezelf in je begeleiding of lessen. Dit geeft dan ook een enorme kick wanneer wat je gepland had ook effectief werkte. Als het omgekeerde waar is, dan betrek je het vaak op jezelf. Als mensen opmerkingen maken over wat je bracht, besef dan dat ze opmerkingen maken over jou als rol. Na die feedback reflecteer je beter over je les of sessie aan de hand van de cirkels van Covey (zie de blog van collega Lien).

Leer tijd te maken voor jezelf

Je kan niet schenken uit een lege kan. Als jij geen energie meer hebt, dan is het onmogelijk om anderen te enthousiasmeren, mee te trekken en dingen aan te leren. Tijd leren maken is niet eenvoudig, want je kan altijd blijven lessen verbeteren, blijven nieuwe werkvormen testen en blijven kaartjes knippen. Begin klein met een avond per week en plan een activiteit in: volg een taalles, boek een sportsessie of spreek wekelijks af met een vriend(in), als je dan maar niet over je lessen begint 😉.

Leer hulp vragen

Hier ligt hetzelfde idee aan de basis als bij het puntje over vergiffenis: als jij geen hulp kan vragen/aanvaarden, hoe kan je dat dan van je leerlingen verwachten? Moet je honderden kaartjes knippen? Vraag aan vrienden/collega’s/familie of ze een pizza willen komen eten, een beetje willen bijkletsen en enkele kaartjes willen knippen. Is er een leerling die je niet meekrijgt? Bespreek het met je collega’s, directie of zorgcoördinator.

Ben je van plan om (een van) deze voornemens op de planning te zetten? Check dan zeker de blog van vorige week met tips & tricks hoe je jouw voornemens kan doen lukken! Wil je meer info over onze beleefworkshops of over hoe wij kunnen helpen? Mail naar mathijs@re-mind.be of bel ons op via 056 29 80 70.