Mag je motiveren met cadeaus?

bespreking

Motivatie is een van de moeilijkste zaken om te managen, omdat iets willen doen van zoveel verschillende factoren afhangt en al die factoren voor elke persoon een andere impact heeft. Zo heeft de ene meer nood aan de vormen van motivatie vanuit onze vorige blog en heeft de andere een blijkbaar onuitputtelijke bron aan goesting om iets te doen. Hoe zit dat nu precies?

Motivatie kan je op verschillende manieren benaderen. Een eerste manier is door te kijken van waaruit de motivatie komt: komt ze vanuit jezelf, dan spreken we van intrinsieke motivatie. Word je gemotiveerd door cadeautjes, duur resultaten, door druk? Dan spreken we van extrinsieke motivatie. Zo zouden we kunnen zeggen dat Frans leren omdat je het een mooie taal vindt intrinsieke motivatie is, terwijl Frans leren om een goede toets te behalen eerder extrinsieke motivatie is.

Iets zo complex herleiden tot twee categorieën is natuurlijk nooit realistisch: vaak leren we die mooie Franse taal met het uiteindelijke doel om met anderen te kunnen communiceren. Het behalen van goede punten kan dan ook weer iets zijn dat je zelf gewoon belangrijk vind, wat dan weer eerder intrinsiek is. Je doet je job waarschijnlijk graag, maar zou ook niet voor niets gaan werken hé 😉.

In welke mate de motivatie intern of extern ligt, hangt vaak af van hoe er met successen en tegenslagen wordt omgegaan. Liggen de redenen van het falen bij zichzelf (intern) of bij een ander (extern)? Gelooft de persoon in de mogelijkheid om te kunnen groeien (dynamisch) of denkt die eerder dat iedereen is hoe die is (stabiel)?

Schema

Je merkt: er valt heel wat te vertellen over motivatie. Daarom naar de essentie van de vraag: is het erg dat we extrinsiek motiveren/worden gemotiveerd? Eigenlijk helemaal niet, maar er zijn wel grenzen. Extrinsieke motivatie moet je zien als een soort koevoet: het helpt je om motivatie een beetje te “forceren”, met zeker op korte termijn wel goede resultaten. Maar als je steeds extrinsiek moet gemotiveerd worden of motiveren, dan zal het effect mettertijd verdwijnen: complimentjes moeten steeds vaker, cadeaus moeten steeds groter … Via extrinsieke motivatie kopen we extra tijd in de hoop dat de intrinsieke ook terug mee zal beginnen doen.

Dus heb je nood om na elke 10 pagina’s een snoepje tussen je cursus te steken? Dan hoeft dat niet te betekenen dat jouw motivatie niet goed zit. Heb je er heel veel zin in, maar lijk je er maar toch niet aan te kunnen beginnen? Dan schort er waarschijnlijk iets aan je methoden. Neem dan zeker contact op met ons via info@re-mind.be of +32 (0)56 29 80 70.