Geef je goede voornemens een kans

Justien te paard

Goede voornemens zijn ondertussen al zodanig cliché dat er vaak heel lacherig naar wordt gekeken. Ze zijn wat naïef, sowieso gedoemd om te mislukken en dus nutteloos. Zo jammer! Goede voornemens kunnen een heel sterk wapen zijn om te groeien, maar je moet er goed mee omgaan. We zetten de grootste valkuilen op een rij:

De grootste killer: onrealistische voornemens

Je wil dat de verandering groot genoeg is, dus mik je hoog! Je zal vanaf nu ELKE dag studeren, ELKE dag 100 prospecten opbellen én 2u naar de fitness én een nieuwe taal leren én eindelijk werk maken van die keukenkasten. Té hoog mikken zal alleen maar zorgen dat je snel gedemotiveerd zal geraken, waardoor ze in de vuilbak liggen.

Hoe pak je dit goed aan? Besef dat klein beginnen beter werkt. We hebben het al gehad over het effect van succeservaringen en hoe belangrijk die zijn. Als je het niet gewoon bent om te lopen en je besluit meteen om 5km te gaan lopen, dan zullen de blessures snel komen. Dit is hetzelfde met andere dingen. Wil je meer klanten opbellen? Start dan eerst met de randvoorwaarden te scheppen: een goede prospectlijst, een duidelijk belscript, … Eens je de randvoorwaarden hebt, dan kan je beginnen met doelstellingen te zetten. Behaal je die doelstelling? Verhoog ze dan! Groei is traag, jij bent toch ook niet in 1 week 10cm groter geworden?

Te weinig (vrije) tijd

Plannen is lastig. Iets plannen waar je eigenlijk niet vertrouwd (meer) mee bent is nòg lastiger. Daarom is de tweede valkuil tijd. Je onderschat de tijd die nodig is om je voornemen te bereiken of je onderschat net hoeveel tijd het kost. In beide gevallen eindigen de voornemens al snel in de goot.

Hoe pak je dit goed aan? Breng de tijdsinvestering die nodig is goed in kaart. Dit ligt in het verlengde van de randvoorwaarden waar we het over hadden, want die kosten ook tijd. Een goed idee is om een backplanning op te stellen: als ik tegen de zomer goede resultaten wil bereiken, wat moet ik dan doen/hebben/kunnen? Wat heb ik daar voor nodig? Zo kan je makkelijker een beraming maken qua tijdsinvestering. Eens je dat hebt, leg je jouw plan best voor aan iemand met kennis van zaken.

Alleen op karakter werken

Goede voornemens doen lukken, daar heb je hulp voor nodig. Hulp van mensen die je kennen & je kunnen motiveren is al een hele hulp. Dat maakt het geheel al echter. Daarnaast moet je ook jezelf helpen door beloningen uit te delen (zie onze blog 'Mag je motiveren met cadeaus?'). Maar onderschat de kracht niet van iemand die wéét wat je moet doen om je doelstellingen te bereiken.

Een coach in eender welke vorm is een krachtig wapen om al deze valkuilen te vermijden. Geen onnozele beloften met onmogelijke resultaten van internetgoeroes, geen grote theoretische dromen die je niet in praktijk kan omzetten. Een coach geeft je concrete doelen, concrete handelingen en resultaat.

Klaar voor dat killer jaar? Neem contact met ons op via via marie@re-mind.be voor bedrijven, via ann@re-mind.be voor studiecoaching/examencommissie of bel in via +32 (0)56 29 80 70