Onlangs verscheen er een nieuwsartikel over de resultaten van de starttoetsen voor toekomstige leraars in het lager onderwijs. Vooral de resultaten voor de toetsen Frans en wiskunde zijn schokkend: slechts 5% van de studenten slaagde voor de toets Frans op het gebied van grammatica, en 37% scoorde onvoldoende op wiskunde. Deze cijfers benadrukken een belangrijke uitdaging in het onderwijs: hoe zorgen we ervoor dat onze toekomstige leerkrachten over de nodige vakinhoudelijke kennis beschikken om hun leerlingen effectief te onderwijzen? Wat zeker is, is dat Re-Mind hulp kan bieden bij deze moeilijke vakken.
De uitdagingen van de starttoetsen
De starttoetsen zijn geïntroduceerd om de parate kennis van kandidaat-leerkrachten te meten voordat ze beginnen aan hun opleiding. Het doel is om ervoor te zorgen dat zij een voldoende basisniveau hebben om hun toekomstige leerlingen goed te kunnen onderwijzen. Helaas hebben de meest recente resultaten aangetoond dat er bepaalde gebreken zijn in deze basiskennis, vooral in de vakken Frans en wiskunde.
Zo merkte Marc Vandewalle, voorzitter van de Vlaamse Hogescholenraad, in het artikel van VRT op dat deze resultaten niet geheel onverwacht waren. De beperkte blootstelling aan Frans in het lager onderwijs en de bestaande hiaten in wiskunde zijn volgens hem mede de oorzaak van deze tegenvallende prestaties. Dit roept belangrijke vragen op over de voorbereiding van deze studenten en de rol die onderwijsinstellingen, maar ook externe ondersteunende diensten zoals Re-Mind, kunnen spelen.
Hoe Re-Mind ondersteuning kan bieden
Re-Mind begrijpt de belangrijke rol die vakinhoudelijke kennis speelt in de vorming van effectieve leerkrachten. Wij bieden gespecialiseerde begeleiding en bijles aan studenten die moeite hebben met specifieke vakken. Onze aanpak is erop gericht om de kloof te dichten tussen de huidige kennis van de studenten en wat er van hen verwacht wordt in hun opleiding en later in hun carrière als leerkracht.
Onze ondersteuning omvat:
- Gerichte bijles: We bieden maatwerkbegeleiding aan voor studenten die moeite hebben met specifieke vakken zoals Frans en wiskunde. Deze bijles helpt hen om de nodige basiskennis te verwerven en hun zelfvertrouwen op te bouwen.
- Versterking van vakinhoudelijke kennis: We richten ons niet alleen op het halen van toetsen, maar ook op het diepgaand begrijpen van de vakinhoud. Dit helpt toekomstige leerkrachten om hun kennis effectief over te dragen aan hun leerlingen.
- Ondersteuning bij verplichte remediëring: Nu de Vlaamse Hogescholenraad heeft besloten dat studenten die niet slagen voor de starttoetsen verplicht moeten bijscholen, kan Re-Mind een belangrijke rol spelen bij deze bijscholing. Onze programma’s zijn flexibel en afgestemd op de specifieke behoeften van elke student.
De cijfers van de starttoetsen laten zien dat er nog veel werk aan de winkel is om ervoor te zorgen dat toekomstige leerkrachten voldoende vakinhoudelijke kennis hebben. Een uitdaging waar Re-Mind maar al te graag bij helpt. Heb je nood aan extra coaching? Dan kan je steeds bij ons terecht!