Databasemarketing, what’s in it for you?

laptop

Als we marketing zouden vergelijken met het bouwen en vormgeven van een huis, dan is databasemarketing niet het kiezen van de kleur op de muren of het matchen van de gordijnen met de zetel, maar eerder het bouwen van een sterk fundament, een degelijke structuur en een goed dak. Dankzij databasemarketing kan je aan de groeiende eisen van een steeds onzekerdere omgeving voldoen: snel wisselende klantenvoorkeuren, productiekosten die stijgen, massamarketing die steeds minder efficiënt is, iedereen die steeds persoonlijker wil behandeld worden, …  Elke klant wil behandeld worden zoals in een kleine boetiek (persoonlijke touch, intieme relatie, …), maar wil wel de voordelen van grote spelers. Een overzicht van waarvoor databasemarketing kan worden ingezet:

  • Klantenwerving
  • Klantenbehoud & -ontwikkeling
    • Cross- en upselling
    • Klantenniveaus ontwikkelen
    • Loyaliteitsprogramma’s organiseren
    • Klantenverloop tegengaan
  • Coördineren van klantenwerving, -behoud & -ontwikkeling
    • Multichannel klantmanagement
    • Werving & retentieplanning
  • Managen marketingmix
    • Communicatie op maat ontwerpen
    • Managen van meerdere campagnes
    • Prijszetting
    • Personalisatie
    • Managen van Sales

Dit is slechts een greep van voordelen van een goede databank. Kort gezegd hangen de mogelijke toepassingen van je databank af van de vragen die je aan de databank stelt én van de verschillende gegevens die je bijhoudt.

Hiervoor is het belangrijk dat je het idee dat een databank enkel maar droge gegevens zoals naam, adres en telefoonnummer bevat moet verlaten. Informatie bijhouden zoals welke producten die klant het laatst heeft gekocht, hoe die klant jouw onderneming heeft leren kennen, welke aspecten van je werking de klant het meest weet te appreciëren, welke kortingsbon die heeft gebruikt, welke kortingsbon die niét heeft gebruikt, … Al die informatie helpt om je klanten beter te segmenteren, in niveaus te verdelen en bijgevolg gericht & specifiek te gaan targetten.

Een ander belangrijk aspect is het bekijken van die klassieke gegevens. Merk je dat je klanten bijna allemaal een gsm-nummer opgeven? Dan is Whatsapp-marketing misschien wel interessant! Komen er een aantal klanten uit een onverwachte regio? Wat maakt dan dat ze het de moeite vinden om tot bij jou te komen in plaats van de potentiële concurrenten die dichter liggen?

Dankzij de juiste vragen kan je de LTV (levensduurwaarde) van je klanten in kaart brengen én benutten. Ongetwijfeld heb je al uitspraken gehoord als: 20% van je klanten zorgen voor 80% van je inkomsten. Databasemarketing helpt je om tijd & energie te steken in die 20%, en niet in die 5% die veel eist, maar weinig opbrengt 😉.

Maar ook op vlak van interne opleiding zijn databanken waardevol. Door te kijken naar welke verkoper goed presteert bij welke soort klanten kan er worden onderzocht hoe het komt dat die verkoper zo’n goede cijfers haalt. Dat kan in een korte opleiding worden gestoken en hop: heel je salesteam presteert beter. Stel dat die verkoper de onderneming verlaat, dan verliest jouw organisatie niet die kennis!

Makkelijker gezegd dan gedaan?

Niet helemaal! Databases opstellen & onderhouden wordt steeds makkelijker en makkelijker dankzij de groeiende mogelijkheden qua integratie van verschillende online toepassingen. Zo kan je verkoopscijfers van je webshop en je fysieke winkel gaan linken aan de resultaten van je marketingcampagnes via een mailingplatform om te zien welke ROI die campagne heeft opgeleverd, om zo te kijken wat je in het vervolg zal moeten aanpassen. Heb je veel tijd & energie in een social media post gestoken, dan kan je de reactie van je publiek gaan meten waardoor je weet of het de moeite waard was.

Het opstarten van de database vereist natuurlijk wel wat werk en hier en daar ook wel wat technische kennis: zorgen dat de API’s goed ingesteld zijn, dat de gegevens worden opgeschoond en in hapbare dashboards of modellen worden voorgesteld. Het analyseren en onderhouden van die databanken vraagt ook een continue inspanning, maar de meerwaarde is vaak vele malen groter.

Weer enkel voor de groten zeker?        

Je kan heel ver in gaan en gebruik maken van een hele reeks aan statistische analyses om toekomstig gedrag van klanten te voorspellen. Dit vergt wel wat statistische kennis & knowhow, waardoor er vaak opleidingen of specifieke aanwervingen nodig zijn om die technieken in de vingers te hebben.

Toch wordt databasemarketing steeds toegankelijker: steeds meer digitale toepassingen nemen heel wat werk qua onderhoud & analyse uit handen, waardoor je niet fulltime iemand nodig hebt om de analyses te maken. Ook de kostprijs van die toepassingen is al lang niet meer hoog. Het is iets voor alle soorten bedrijven, dus laat je niet afschrikken!

Heb je vragen over databasemarketing of ben je helemaal overtuigd van de voordelen voor jouw onderneming? Neem dan contact op met onze businesscoaches via info@re-mind.be.