Hoogbegaafd zijn roept vaak verwachtingen op. Slim, snel, moeiteloos de beste resultaten halen, … Maar de werkelijkheid ziet er soms heel anders uit. Veel hoogbegaafde studenten ervaren net moeilijkheden: motivatie die zoekraakt, perfectionisme dat blokkeert, of het gevoel er niet helemaal bij te horen. Onderpresteren is dan geen teken van minder kunnen, maar vaak een signaal dat talenten niet de juiste ruimte krijgen.
Hoe onderpresteren ontstaat
Wanneer leren in de lagere school te weinig uitdaging bood, werd vaak geen echte studie-aanpak opgebouwd. Later, in het middelbaar of hoger onderwijs, blijkt dat gemis. Plots vraagt de leerstof wél structuur en inzet, en dan loopt het fout. Niet omdat het niveau te hoog ligt, maar omdat de juiste handvatten ontbreken. En zo komen ze voor specifieke uitdagingen te staan:
- Verveling in de klas omdat de leerstof te traag of te oppervlakkig is.
- Gebrek aan studiemethodes, want ze zijn het gewoon om met weinig inspanning goede resultaten te halen.
- Perfectionisme en faalangst, waardoor ze blokkeren of opdrachten uitstellen.
- Sociaal isolement, omdat ze zich ‘anders’ voelen dan leeftijdsgenoten.
Wat helpt?
Hoogbegaafde studenten hebben een andere aanpak nodig dan andere studenten. Zo vragen ze een begeleiding die inspeelt op hun specifieke noden:
- Voldoende uitdaging door te werken met verdiepende opdrachten of doelen die hen écht prikkelen om zo de motivatie levend te houden.
- Studiestrategieën en structuur ontwikkelen door te leren plannen, structureren en doorzetten, ook als iets moeilijk is.
- Ruimte om perfectionisme te relativeren, zodat fouten niet verlammend werken.
- Steun in het versterken van zelfvertrouwen, zodat talent echt tot uiting komt.
De rol van ouders, leerkrachten en coaches
Hoogbegaafde studenten hebben een netwerk nodig dat hen begrijpt. Ouders en leerkrachten spelen daarin een cruciale rol, maar vaak is extra begeleiding essentieel. Een coach met ervaring in hoogbegaafdheid kan helpen om:
- signalen van onderpresteren te herkennen,
- samen realistische doelen te stellen,
- én stap voor stap vaardigheden aan te leren die levenslang waardevol zijn.
Hoe coaching helpt
Daarom maakt coaching op maat een groot verschil. Bij Re-Mind wordt samen gezocht naar wat écht werkt voor de student: studiemethodes die passen, een planning die haalbaar is en een gezonde balans tussen inspanning en ontspanning. Zo wordt leren opnieuw een bron van energie in plaats van frustratie.
Wij brengen je potentie tot groei
Met coaching op maat krijgen hoogbegaafde studenten de tools en het zelfvertrouwen om hun potentieel écht waar te maken. Niet alleen op school, maar ook ver daarbuiten. Bij Re-Mind zetten we in op die persoonlijke begeleiding, zodat elke leerling of student zijn of haar talenten optimaal kan benutten.