Feedbackgesprekken met mijn werknemers

feedbackgesprek

Financieel kapitaal is een belangrijke bron voor een onderneming, maar daarnaast heeft het ook nood aan krachtig menselijk kapitaal om te kunnen overleven. Het belang van een sterk team is al vaker bewezen en ook deze Coronatijden tonen aan dat de inzet van alle medewerkers belangrijk is om een bedrijf draaiende te houden. Elke werknemer heeft andere ambities en het is nodig om hier met de werkgever duidelijk over te communiceren. Dat zorgt voor een tevreden en goed presterende werknemer. Praat je hier niet over dan kan dat leiden tot frustraties of ontevredenheid. Ze krijgen het gevoel dat ze niet gehoord worden en dat er geen rekening wordt gehouden met hun talenten. Daarnaast is het voor de werknemer dan ook niet duidelijk wat de werkgever dan precies van hen verwacht, wat dan weer tot frustraties kan leiden bij de werkgever. De oplossing? Een goed gesprek kan wonderen verrichten.

Op tijd en stond een goed feedbackgesprek inplannen met je werknemers zorgt ervoor dat ze hun werk beter kunnen doen en het duidelijk is wat er van hen verwacht wordt. Hoewel dit simpel lijkt, blijkt uit de praktijk dat dit niet altijd gemakkelijk is. Vaak worden zaken verkeerd geïnterpreteerd of begrepen. Het is dan ook belangrijk om dit gesprek zo objectief en duidelijk mogelijk te voeren.

Geen idee hoe je hieraan kan beginnen? Volg deze tips en tricks en je feedbackgesprek zal het beoogde resultaat behalen:

Wees objectief en gebruik voorbeelden

Omschrijf het gedrag van je werknemer en blijf objectief. Staaf je omschrijving met voorbeelden vanop de werkvloer waardoor de werknemer zelf zijn gedrag kan herkennen.

Sandwichmethode

Start je feedback met een positief punt, vermeld dan de negatieve punten en sluit terug af met een positief punt. Als je wil dat er bepaald gedrag verandert, wees dan specifiek en concreet over wat er moet veranderen. Stel hierbij eventueel doelen op volgens het SMART-principe.

Laat ruimte voor de werknemer

Geef de werknemer ruimte om te reageren op je feedback en luister hier ook aandachtig naar. Probeer je open op te stelen voor nieuwe informatie of verzachtende omstandigheden. Wil je niet onmiddellijk je standpunt bijstellen en wil je eerst de nieuwe informatie checken? Plan dan een vervolggesprek in. Indien je bij je standpunt blijft, geef dan duidelijke redenen waarom je wenst dat het gedrag gewijzigd wordt. Wees steeds duidelijk en concreet.

Vat samen en herhaal

Neem op het einde van het gesprek de tijd om alles nog even samen te vatten en vraag aan je werknemer om te herhalen wat er gezegd is. Zo kan je checken of hij/zij alles juist begrepen heeft en weet wat er verwacht wordt.

Positief afsluiten

Sluit steeds positief af. Zo vertrekken beide partijen met een goed gevoel en is de boodschap toch zeker aangekomen.

Interactief gesprek

Ken je werknemers en spreek met hen zoals zij graag worden aangesproken. Een feedbackgesprek is een interactief gesprek en geen éénrichtingsverkeer.

Krijg je stress bij het lezen van deze zaken? Zie het niet zitten om zelfstandig feedbackgesprekken voor te bereiden en in te plannen? Onze Re-Mind businesscoaches ondersteunen je graag op maat bij je feedbackgesprekken. Een afspraak maken en je case bespreken kan via contact of 056 29 80 70.