Examencommissie: een kans om je eigen weg te gaan

Examencommissie

De keuze voor een examencommissietraject kan diverse redenen hebben. De ene student wil de studie combineren met (top)sport of een job, de andere wil sneller klaar zijn met het middelbaar en een volgende heeft moeite met het volgen van klassikale lessen door concentratieproblemen.

Voor mij als coach is de reden interessant om te weten. Hierdoor kan ik beter inspelen op de noden van de student en de lesstof binnen zijn/haar leefwereld plaatsen. Van sommige verhalen word ik stil.

Op een vroege maandagochtend zat een jonge student naast mij. Tijdens de economieles vroeg ik hem waarom hij gekozen had voor een traject via de examencommissie. Ik zag dat die vraag hem raakte. Hij vertelde over hoe hij school beleefd had. Het lukte hem niet om voltijds op school te zijn. Toen hij dat vertelde kwamen de traantjes. Ik vroeg hem: 'Ik zie dat je geëmotioneerd bent. Waarom is dit moeilijk voor je?' Hij vertelde dat school hem keer op keer te veel werd. 'Ik pas niet in het systeem', voegde hij eraan toe, terwijl er meer tranen volgden. Ik vroeg hem of hij hierdoor twijfelde aan zichzelf. Hij knikte. 'Er is iets mis met mij, omdat ik niet in het systeem pas.' Kijk en hier breekt dus mijn hart als studiecoach en als mens.

De maatschappij denkt veel in hokjes en systemen. Deze denkwijze heeft als voordeel dat dit structuur biedt. Het probleem is echter dat als mensen zich niet in zo'n hokje of systeem kunnen plaatsen, ze denken dat er iets mis is met hen. Daar zit de denkfout. Mensen die niet (vanzelf) in een systeem passen, zijn doorgaans mensen die op een andere manier naar het leven en de wereld kijken. Tussen deze mensen zitten andersdenkenden, wereldverbeteraars en visionairs. Wat mij betreft hebben de afgelopen maanden ons laten zien dat we die mensen hard nodig hebben.

'Misschien is er niets mis met jou, maar is er iets mis met het systeem', antwoordde ik hem. Hij haalde zijn schouders wat twijfelend op. Kiezen voor de examencommissie, voelde voor hem als falen. Deze student heeft gezocht naar een manier om zijn diploma te behalen rekening houdend met zijn mogelijkheden. Dat is geen falen, maar dat is moed hebben. Moed om je eigen weg te gaan.

'Volgens mij heb jij unieke talenten', vervolgde ik, 'die je nu kunt gaan ontdekken omdat je jouw studie op jouw manier kunt doen i.p.v. je energie te steken om jezelf in het systeem te wurmen.' De tranen stopten. Het werd even stil. Hij keek me aan en zei zachtjes 'dank je wel'. Daarna vervolgden we de economieles met de theorie over de Pareto-efficiëncy

Soms gaat het niet om de lesstof, maar om iets veel belangrijkers. Ook dat mag aandacht krijgen tijdens de coachings bij Re-Mind. Voor de student is dat essentieel. Voor mij als studiecoach wordt mijn werk hierdoor een beetje meer bijzonder dan dat het al is.

Please don't ever ever ever forget:

If you feel like you don’t fit in this world, it is because you are here to help create a new one.