Werkbaarheidscheques: uitgebreid en verlengd tot eind 2021!

werkbaarheidscheques 2021

De werkbaarheidscheques worden verlengd tot eind 2021. Dit is goed nieuws, want het laat jou en je onderneming toe om heel wat verbetering aan de werkbaarheid te helpen financieren. In deze bijzondere tijden kan je gebruik maken van de uitbreiding ten gevolge van Corona van de  werkbaarheidscheques voor:

  • aanpassing aan de werkpost en de arbeidsorganisatie die ten goede komen aan de werkbaarheid & de veiligheid van de werknemers, in de gewijzigde context ten gevolge van de Corona-pandemie
  • competentieversterking noodzakelijk om te kunnen werken in een gewijzigde arbeidscontext
  • aanpak van de impact op het psychisch welbevinden van de werknemers & werkgevers

Dit klinkt misschien wat theoretisch maar vaak gaat het om zaken waar je al mee bezig bent. Denk bijvoorbeeld aan hoe je de werkomgeving veilig kan maken in tijden van Corona: hoe kan de nodige afstand behouden blijven? Maar zeker ook minder tastbare zaken zoals de organisatie van thuiswerk: Hoe ondersteun je werknemers in het omgaan met deze veranderingen en onzekerheid? Welke taken kunnen van thuis uit gebeuren? Hoe behoud je de controle en de motivatie van je personeel? Welke technologieën heb ik daarvoor nodig?

Voel je de impact van COVID-19 minder? Zelfs dan kan je nog steeds beroep doen op de werkbaarheidscheques voor:

  • een werkbaarheidsscan aan te kopen
  • en/of het inkopen van begeleiding bij het uitvoeren van een meting/scan

Die begeleiding kan verschillend worden ingevuld: van een rapport over de werkbaarheid tot het opstellen van een werkbaarheidsplan, zodat je gericht en efficiënt pijnpunten kan aanpakken tot de monitoring van de veranderingen achteraf.

Om van de cheques te kunnen profiteren moet je een ondernemingen in het Vlaamse gewest met winstoogmerk zijn en minstens 1 werknemer met een arbeidsovereenkomst hebben. Ook kunnen ze enkel ingezet worden voor advies, begeleiding of opleiding over het gebruik van werkmaterialen in de werksituatie, dus niet voor de aankoop van nieuwe computers bijvoorbeeld. Bovendien moeten de verbeteracties uitgevoerd worden door een gespecialiseerd bureau zoals Re-Mind.

Maak van jouw bedrijf een good-place-to-work en neem contact op met ons businessteam voor advies op maat!  Een afspraak maken kan via contact of 056 29 80 70.

Wil je nog wat extra informatie omtrent de werkbaarheidscheques? Lees dan zeker ook dit artikel van Vlaio.