Wat betekent coaching voor mij? Ik zie coaching als een groeikans, voor zowel de coach als de gecoachte. Door in verbinding te treden tijdens het coachtraject, zorg je er als coach voor dat er een duidelijk evolutie merkbaar wordt. Hieronder doe ik graag even uit de doeken hoe ik als coach te werk ga.
Studiecoaching
Onder studiecoaching verstaan we ‘een student coachen bij zijn/haar studies’. Dit omkadert zowel het vakspecifieke luik als het algemeen studiebegeleidende luik. Dit gebeurt telkens op maat van de student. Als studiecoach is het dan ook belangrijk om aan te voelen op welke manier de student – die op dat moment voor je zit - functioneert. Is de student eerlijk met zichzelf? Kan de student plannen en deze planning ook effectief volgen? Weet de student op welke manier dit specifieke deel van de cursus kan gestudeerd worden en is er een duidelijke motivatie om deze studiemethodes in de praktijk om te zetten? Dit is slechts een greep uit de vragen die ik als studiecoach telkens afloop. Deze vragen zijn specifiek voor de student. Daarnaast ben ik als coach ook bezig mezelf te verbeteren, iets waarvan ik geloof dat elke coach het zou moeten doen. Door in dialoog te gaan met de student en door de nodige zelfreflectie zorg ik ervoor dat ik zelf ook blijf groeien. Deze groei zorgt dan weer voor een coachtraject dat volledig aanleunt bij wat de student nodig heeft.
Educatie
Het is natuurlijk niet voldoende om enkel de studenten te coachen. Bij Re-Mind nemen we ook de tijd om de freelance coaches en collega’s nieuwe vaardigheden aan te leren, het zogenaamde ‘coach de coach’. Aan de hand van workshops zorgen wij ervoor dat elke coach kwalitatief werk levert en de student zo goed mogelijk geholpen wordt. Zo bieden wij onder andere ervaringsworkshops aan om te voelen hoe studeren werkt met verschillende leerstoornissen. Daarnaast zorgen we o.a. met een opleiding coachende vaardigheden & studiebegeleiding dat de basisvaardigheden van een goede coach aangescherpt worden.
Naast de bestaande workshops bieden we ook trainingen op maat aan. Zo kunnen we kort op de bal spelen als we merken dat bepaalde zaken niet duidelijk zijn voor een coach of meerdere coaches. Ik denk hierbij aan het gebruik van een online platform of een korte training GeoGebra voor coaches wiskunde.
Als coach help ik drie partijen groeien: de student zelf, de freelance coaches en collega’s en als laatste ook mezelf. De groei die je de studenten en de coaches ziet doormaken, zorgt uiteindelijk ook voor een eigen succeservaring. Deze succeservaringen zorgen ervoor dat ik heel wat voldoening haal uit zelfs de kleinste tekenen van groei.
Deze groei, persoonlijk en bij de student, is uiteindelijk waarvoor ik deze functie met heel veel plezier en passie uitvoer.
Mathijs Vanden Broucke, trajectbegeleider