Merkconsistentie, de X-factor voor een sterk merk

Consistency is the key!

Wie zich in de marketingwereld bevindt, kan er niet omheen: overal wordt benadrukt en gepredikt hoe belangrijk authenticiteit is voor een merk. Bedrijven moeten respect tonen, betrouwbaar zijn en echtheid uitstralen. Niet gemakkelijk zo blijkt, want bijna drie op vier consumenten vindt nog steeds dat merken niet open en eerlijk zijn. Wat bedrijven in hun ultieme poging om authentiek te zijn vaak dreigen te vergeten is dat het belang van merkconsistentie nog veel groter is. Je moet trouw blijven aan de waarden en het DNA van je bedrijf.

Menselijkheid en echte emoties zijn uiteraard cruciaal, maar enkel wie consistent is blijft hangen in de gedachten van mensen en bouwt een sterk merk uit. Consistente merkuitingen, zowel visueel als tekstueel bouwen associaties op in het geheugen van mensen waardoor een merk aan bekendheid wint.

Mensen scrollen door hun sociale media platformen en krijgen een overvloed aan informatie binnen. Vooral online krijgen merken daarom minder aandacht. Als je als merk consistent op dezelfde manier communiceert, levert dit een snelle herkenning op bij mensen. Bewust of onbewust wordt je merk op dat momenten opgeroepen in hun geheugen. Je kan dit heel eenvoudig doen door de basiselementen van je merk te implementeren (logo, kleurgebruik, typografie …) en door online dezelfde communicatiestijl te hanteren als offline. Deze consistente interactie tussen merken en mensen leiden tot meer conversies, wat een financieel belang heeft voor je bedrijf.

Hoe hard bedrijven ook hun best doen om authentiek en consistent te zijn om zo een sterk merk te bouwen, de controle zijn ze grotendeels kwijt. Zoals Scott Cook van Proctor & Gamble zegt: “a brand is no longer what we tell the consumer it is. It is what consumers tell each other it is”. De consument bouwt mee aan de waarde van een merk. Dit versterkt alleen maar het belang van een consistente en effectieve invulling van elk klantcontact. Niet wat een merk zegt, maar wat een merk doet is belangrijk en ook daar is consistentie van het allergrootste belang.

Authentiek en consistent zijn, het blijft vaak een moeizame zoektocht naar de juiste invulling en het ideale evenwicht. Je merkconsistentie vastzetten begint bij het bepalen van je strategie. Re-Mind helpt je als partner om de juiste stappen te zetten en je merkwaarde uit te bouwen. Klaar om van je merk een sterk merk te maken? Contacteer onze businesscoaches voor een verkennend gesprek.