Lok ze met je beeld en pak ze met je woorden: copywriting voor sociale media

copywriting

Communicatie op social media wordt steeds belangrijker: Sinds de coronacrisis kreeg social media een enorme boost: voor kleine ondernemingen, grote onderneming en alles daartussen werd social media de enige manier om met klanten in contact te treden. Maar soms lijkt het proberen gewoon niet genoeg. Mensen kijken wel naar wat je post, maar reageren niet. Hoe zorg je voor het juiste woord op de juiste plaats zodat mensen bijten?

Declareer niet, maar praat
Mensen tonen meer interactie met posts die niet zomaar iets laten weten zonder meer. Heb je binnenkort een opendeurdag en wil je die onder de aandacht brengen? Vraag aan je volgers welke producten je zeker in de kijker moet zetten, wat er volgens hen niet op een opendeurdag mag ontbreken. Laat het gesprek wel authentiek aanvoelen: een vage vraag zoals met wie zal jij ons komen bezoeken zal de meeste van je volgers onberoerd laten.

Zorg voor een duidelijke CTA
Als mensen niet weten wat ze moeten doen, vinden ze het ook moeilijk om interactie te tonen. Dit hangt eigenlijk samen met de vorige tip want als je gewoon een boodschap meedeelt, dan kunnen je volgers daar weinig mee. De verschillende stickers op de stories van Instagram zijn hier een fantastische tool voor: mensen zien visueel wat ze moeten doen en jij krijgt belangrijke feedback.

Less is more
Mensen zitten zelden op social media op hele grote blokken complexe tekst te verwerken. Daarvoor gebruik je beter je website, je blog of andere vormen van lange content. Je post op social media zijn op dat punt een lokaas: je neemt de aandacht en stuurt ze dan door je salesfunnel naar meer uitgebreide content.

FOMO & honger
Als iets niet dringend is, zullen mensen het uitstellen. Bij interactie is dat niet anders, daarom is het belangrijk om je doelpubliek goed te leren kennen, een bepaald probleem te pitchen om daarna een oplossing te bieden. Als ze zich in dat probleem herkennen, zullen ze hongerig zijn naar meer informatie, die ze dan kunnen vragen. Idealiter zorg je ervoor dat die oplossing beperkt in tijd (gemakkelijker) beschikbaar is. FOMO, ofwel fear of missing out, ontstaat wanneer je volgers het gevoel hebben dat ze het risico lopen om iets interessants te mislopen. Dit kan meer zijn dan alleen maar kortingen of tijdelijke producten: denk ook eens aan een Facebook of Instagram live waarin je een exclusieve blik achter de schermen deelt.

Je ziet dat interactie niet zomaar uit de lucht komt vallen. Start met een communicatieplan, dit is deels gekoppeld aan je marketingplan en hangt af van de doelstellingen van het bedrijf. Vind je het moeilijk om hiermee aan de slag te gaan of heb je geen idee hoe eraan te beginnen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze specialisten. Zij staan klaar om je te helpen en tips te geven. Ons businessteam geeft je graag advies of een opleiding op maat!  Een afspraak maken kan via contact of 056 29 80 70.